Modeontwerpster Moniek Gheysens en Isabelle Lecluyse presenteren monumentale textielsculpturen. Het zijn boegbeelden, die krachtig de weg banen naar het onbekende. Tegelijk vormen ze een teer punt, dat zich kwetsbaar blootstelt.

Centraal in het werk van de kunstenaars Mieke Vanhessche en Griet Herssens

staat het belang van een (t)huis, symbool voor geborgenheid. Met referenties aan het oeuvre van Louise Bourgeois verweven zij poëzie tot portretkunst.

Het trio Annemie Depaepe, Geert Dons en Lindsy Mervylde is gefascineerd door katoen, dat staat voor sterkte en verbinding. Het vormt het uitgangspunt van de creatie van kledingstukken als behuizing. De vormgeving is geïnspireerd op patronen in de architectuur van de stad.

De Frans-Amerikaanse artieste Louise Bourgeois (1911-2010) is de dochter van tapijtmakers. In haar textielboek Hours of the Day drukt ze voor elk uur van een etmaal een gedicht af op de lijnen van notenbalken. De bladzijden zijn van linnen.

Foto Collectie Museum Voorlinden, Wassenaar

Merklappen zijn borduurwerken die werden gemaakt als test van iemands vaardigheden in het naaldwerk. De merklappen komen uit de collectie van Texture. 

De Londense Ntiense Eno Amooquaye integreert tekst en poëzie in haar textielwerk. Op deze tentoonstelling toont Amooquaye manueel gezeefdrukte prints op linnen, en een zijden gewaad.

Foto: Courtesy Studio IntoArt, Londen

Marie-Jo Lafontaine maakt wandtapijten, schilderijen, sculpturen alsook foto- en video-installaties. Het getoonde tapijt is bij de eerste oogopslag eenkleurig zwart. Afhankelijk van de lichtinval en de positie van de kijker onthult zich een delicate textuur en een duidelijk patroon.

Een residentie in het justitiepaleis van Antwerpen, n.a.v. het project ‘Justice Inside Out’ (2011), inspireerde Klaus Compagnie tot het ontwerpen van een tapijt. Hierin haalt hij justitie, politici en personen uit zijn dagelijkse omgeving door de molen.

augustus 2, 2017